Näin lievität kuukautiskipuja

Elämässä ei kaikki mene aina tasan. Siinä missä yksi ei kärsi kuukautiskivuista ollenkaan, toinen saattaa joutua sängyn pohjalle useammaksi päiväksi. Lähes jokainen kärsii kuitenkin jonkinlaisista oireista ainakin toisinaan.

Kuukautiskipu on useimmiten kouristuksenomaista kipuilua alavatsalla. Se voi alkaa vuodon alkaessa tai jo päivää tai paria aikaisemmin, ja yleensä se kestää 1-2 päivää. Kouristelu johtuu prostaglandiini-nimisestä hormonista, joka laittaa kohdun limakalvot supistelemaan. Tarkoituksena on saada kohdun limakalvo irtoamaan ja poistumaan kuukautisvuotona. Joskus nämä kouristukset ovat kuitenkin liian voimakkaita, jolloin ne tuntuvat kivuliailta. Tulehduskipulääkkeet rauhoittavat prostaglandiinin vaikutusta, joten ne ovat tehokkaita lääkkeitä kramppimaiseen kuukautiskipuun.

Kramppien lisäksi kuukautiskipuihin saattaa liittyä muitakin oireita, kuten pahoinvointia, oksentelua, ripulia, ilmavaivoja, päänsärkyä tai huimausta. Krampit voivat myös tuntua muuallakin kuin pelkästään alavatsalla, kuten selässä, reisissä ja muualla alaraajoissa.

Kipulääkkeet ovat hyvä keino rauhoittaa kuukautiskipuja, mutta niiden sijasta tai niiden kaverina voi kokeilla myös lääkkeettömiä hoitokeinoja. Toisille ne auttavat erittäin hyvin, toisille vähän huonommin, mutta harvoin niistä ainakaan haittaa on. Kannattaa siis tutustua vinkkeihin, joita olemme tähän keränneet.

1. Magnesium

Oletko kokeillut ottaa magnesimtabletteja kuukautisten aikaan? Magnesiumia käytetään hyvin yleisesti kaikenlaisiin kramppeihin ja suonenvetoihin. Kohtu on lihas siinä missä mikä tahansa muukin lihas, joten sen kramppeihin toimii samat keinot kuin muihinkin lihaksiin. Magnesium auttaa lihaksia rentoutumaan hieman, joten sitä kannattaa ehdottomasti kokeilla.

2. Liikunta

Rauhallinen liikunta auttaa lihaksia rentoutumaan. Liikunta lisää myös endorfiinien määrää elimistössä. Endorfiinit ovat elimistön omia kivunlievittäjiä, joten ne auttavat vähentämään kipua luonnollisella tavalla. Jos kivut ovat kovat, rauhallinen kävely tai venyttely voi olla sopiva liikuntamuoto. Jos kivut sallivat, voit toki halutessasi liikkua vähän vauhdikkaamminkin, mutta äärimmäisen kovat treenit kannatta ehkä jättää myöhemmäksi.

3. Lepo

Vaikka juuri kerroimme, että liikunta voi olla hyvä lääke kuukautiskipuihin, ei kannata mennä liiallisuuksiin. Myös levolla on oma osuutensa kuukautisten hoidossa, joten rauhallisen liikunnan jälkeen kannattaa vetäytyä lepäämään. Kun keho on kipeä, voi olla järkevää kuunnella sen viestiä ja antaa omalle kropalle aikaa palautua ja levätä.

4. Lämpö

Lämpö rentouttaa lihaksia. Lämmitettävä kauratyyny, kuuma kylpy tai vaikkapa saunominen voivat siis auttaa kipuihin kummasti. Valitse itsellesi mieluisin keino.

5. Oikea ravinto

Monet ovat huomanneet, että raskas ravinto saattaa pahentaa kuukautiskipuja, kun taas kevyempi ja monipuolinen ruoka vähentää kipuilua. Kroppa on kuukautisten aikana kovilla, joten sitä kannattaa helliä terveellisellä ruoalla. Kokeile siis lisätä kasvisten määrää ja syö monipuolisesti ja terveellisesti. Kannattaa kokeilla myös kalaa, sillä hyvät rasvahapot saattavat auttaa kipuihin. Muista myös juoda runsaasti vettä.

Toisinaan suklaa tai muut herkut ovat paikallaan, joten voit nauttia niitäkin hyvällä omallatunnolla. Älä kuitenkaan vedä ihan överiksi, sillä sokerista ja suolasta pöhöttynyt olo ei luultavasti saa vointiasi paremmaksi.

6. Orgasmi

Orgasmi saa aikaan endorfiiniryöpyn, mikä auttaa poistamaan kipua luonnollisella tavalla. Lisäksi orgasmi rentouttaa erityisesti kohdun lihaksia, mikä on kuin täsmäisku kuukautiskipuihin.

7. Hieronta

Hieronta on myös yksi keino rentouttaa lihaksia ja saada veri kiertämään tehokkaammin kehossa. Pyydä siis perheenjäsentäsi tai ystävääsi hieromaan selkääsi hellästi. Voimakas hieronta ei välttämättä tunnu kuukautisten aikana hyvältä.

8. Etsi sopiva kuukautissuoja

Siinä missä yksi ei voi kuvitellakaan pahimpien kipujen aikaan laittavansa tamponia tai kuukuppia emättimeen, toinen saa nimenomaan avun siitä, että pääsee eroon hiostavista housuihin laitettavista suojista. Kolmas vannoo kestosuojien nimeen, kun taas neljäs pystyy käyttämään pelkästään tietynmerkkistä terveyssidettä. Me olemme yksilöitä, ja kuukautissuojan valinta saattaa yllättävästi helpottaa tai pahentaa myös kuukautiskipuja. Kokeile siis rohkeasti kunnes löydät itsellesi parhaiten sopivat suojat.

Lue myös: Esittelyssä kestokuukautissuojat