Lisää kollageenia – ruoasta vai purkista?

Kollageeni on välttämätön proteiini kehon hyvinvoinnin kannalta. Sitä löytyy muun muassa nivelsiteistä, jänteistä ja luista, joissa se auttaa pitämään kehomme kasassa ja antaa liikkuvuutta ja joutavuutta. Ikääntyessä kollageenin määrä elimistössä vähenee, mikä johtaa monenlaisiin ikääntymiseen liittyviin muutoksiin. Ei siis ihme, että viime vuosien aikana on nostettu esiin mahdollisuus, voisiko kollageenin käytöstä olla apua ikääntymisen aiheuttamiin muutoksiin. Kollageenia on mahdollista saada ruokavaliosta, mutta sitä on saatavilla myös ravintolisänä.

Kollageenin tehtävät

  • pitää kudokset notkeina ja joustavina
  • auttaa pitämään luut ja lihakset vahvoina
  • liittää kudokset toisiinsa
  • mahdollistaa liikkumisen
  • pitää ihon sileänä
  • lisää luiden iskunkestävyyttä

Missä kollageenia on?

Kollageenia on elimistössä todella paljon, sillä jopa 40% kaikista kehon proteiinista on nimenomaan kollageenia. Suuri määrä johtuu siitä, että sitä on paljon kehon suurissa elimissä, kuten ihossa ja luissa.

  • Iho on kehon suurin elin, ja ihosta jopa 70% on kollageenia, joka pitää ihon sileänä.
  • Luissa kollageenin tehtävä on vahvistaa niiden iskunkestävyyttä. Lähes 30% luiden massasta on kollageenia.
  • Kollageeni on yksi tärkeimmistä aineista liikkumisen osalta, sillä suuri osa nivelsiteistä, rustoista ja jänteistä on juurikin kollageenia. Kollageenin pitoisuus vaihtelee näissä kudoksissa 60 ja 85 prosentin välillä.
  • Silmän sarveiskalvot koostuvat lähes pelkästään kollageenista.
  • Kollageenia löytyy myös verisuonten seinämistä, joissa se parantaa seinämien joustavuutta.

Milloin kollageenilisä on tarpeen ja onko siitä apua?

Kollageenia muodostuu kehon kudoksissa koko eliniän ajan, mutta sitä myös kuluu päivittäin. Nuorena kollageenin muodostuminen ja kuluminen ovat tasapainossa, mutta uuden kollageenin muodostuminen alkaa vähentyä jo kolmenkymmenen vuoden tietämillä. Kun ikää karttuu enemmän, kollageenin määrä elimistössä siis vähenee. Tämä johtaa erilaisiin ikääntymiseen liittyviin muutoksiin ja vaivoihin.

Kollageenin vähenemisestä johtuvia muutoksia:

  • nivelet jäykistyvät
  • kehon joustavuus vähenee
  • luumassa alkaa pienetä
  • iho alkaa ryppyyntyä ja veltostua

Kollageenin hyödyt ja haitat

Kollageeni on siis välttämätön proteiini hyvinvoinnin kannalta, ja teoriassa sen lisääminen ruokavalioon voisi helpottaa esimerkiksi nivelvaivoja ja ehkäistä ikääntymisen oireita iholla. Tutkimusnäyttö asiasta kuitenkin valitettavasti puuttuu. Vielä ei siis ole onnistuttu todistamaan, että kollageenilla olisi tilastollisesti merkittävää vaikutusta esimerkiksi nivelkulumiin tai urheiluvammoihin. Ei tiedetä myöskään sitä, pystyykö keho käyttämään kollageenilisistä tulevia rakennusaineita kudoksissa.

Vaikka tutkimustietoa asiasta ei ole, moni kokee saavansa apua kollageenilisistä, joten sitä voi kokeilla yhtenä vaihtoehtona tai lisähoitona esimerkiksi luukadon estoon tai ikääntymisen merkkejä vastaan. Haittaa sen käytöstä ei ole, joskin käytön alussa tai suuria annoksia käytettäessä on joskus raportoitu maha-suolikanavan oireita. Lapsille ja raskauden aikana kollageenia ei kuitenkaan suositella.

Lisää kollageenia ruoasta

Kollageenia löytyy pääasiassa eläinperäisestä ruuasta, joten kannattaa opetella käyttämään eläinperäiset ainesosat mahdollisimman monipuolisesti. Kala, liha ja kana ovat kaikki hyviä kollageenin lähteitä. Kollageenia löytyy runsaasti esimerkiksi naudan tai porsaan potkasta, lavasta ja etuselästä. Kanassa kollageenia on eniten siivissä ja reisissä. Jos siis mahdollista, opettele käyttämään näitä kaikkia osia ruuanlaitossa.

Kuten aikaisemmin mainittiin, kollageenia on paljon ihmisen luissa. Tämä pätee myös eläimiin. Luut olisivat hyvä kollageenin lähde, mutta niitä käytetään ruuanlaitossa nykyisin hyvin harvoin. Aikaisemman sukupolvet ovat osanneet tämän taidon, mutta meiltä nykyihmisiltä se on unohtunut. Ei siis ole ollenkaan hullumpi ajatus ostaa eläimen luita tai muita vähälihaisia ruhon osia, ja opetella tekemään niistä maittavaa lihalientä. Lientä voi käyttää esimerkiksi kastikkeen tai keiton pohjana tai ihan vaan sellaisenaan.

Pieniä kaloja, kuten muikkuja, voi syödä kokonaisina, jolloin tulee samalla syötyä kalan nahkaa ja ruotoja, joissa on runsaasti kollageenia.

Lisää kollageenia purkista

Jos lihaliemen valmistaminen, luiden kanssa äheltäminen tai lihan lisääminen ruokavalioon ei tunnu hyvältä idealta, voi kollageenia ottaa suoraan purkista. Kollageenia myydään jauheena ja tabletteina, joista jokainen voi valita sen tuotteen, joka sopii parhaiten omaan käyttöön.

Kollageenijauhe ei sinällään maistu juuri miltään, mutta joihinkin tuotteisiin lisätään makuaineita käyttötarkoituksen mukaan. Jauheita voi käyttää esimerkiksi mehuun tai smoothieen, lisätä puuroon tai veteen tai sitä voi käyttää leipomisessa. Kollageeni on jauheissa yleensä hydrolysoituna, eli helpommin imeytyvässä muodossa, joten elimistön on helpompi käyttää sitä hyväkseen.

PARAS KOLLAGEENILISÄ - Esittelyssä TOP 6

Ihon hyvinvointiin

Paras jauhe: Puhdas+ Beauty Premium Collagen

  • Annostus: 1-2 ruokalusikallista päivässä
  • Vahvuus (1-2 rkl):
    • hydrolysoitu kalakollageeni 5-10 g
    • hyaluronihappo 40-80 mg
    • biotiini 5-10 g
    • C-vitamiini 200-400 mg
  • valmistetu Suomessa

Puhdas+ Beauty Premiun Collagen on todella tehokas ja laadukas yhdistelmävalmiste ihon hyvinvointiin. Se sisältää runsaasti kollageenia, jota iho tarvitsee säilyttääkseen sileytensä, biotiinia, joka edistää hiusten ja kyntien normaalia kasvua sekä hyaluronihappoa, joka kosteuttaa ihoa tehokkaasti. Voit sekoittaa jauheen mihin tahansa ruokaan tai juomaan, sillä jauheen maku on hyvin mieto. Tämän valmisteen avulla voit saada ihoosi ja hiuksiisi uutta elinvoimaa ja hehkua!

Paras kapselimuotoinen: Puhdas+ Beauty Kollageeni & Biotiini

  • Annostus: 1-4 kapselia vuorokaudessa
  • Vahvuus/1 kapseli:
    • kalakollageeni 250 mg
    • biotiini 100 mikrog
    • sinkki 3,75 mg
    • C-vitamiini 50 mg
  • Valmistettu Suomessa

Puhdas+ Beauty Kollageeni & Biotiini on tehokas ja monipuolinen valmiste ihon hyvinvoinnille. Se sisältää kollageenia, joka auttaa ihoa säilyttämään sileytensä, ja biotiinia, joka edistää kynsien ja hiuksien kasvua sekä ihon normaalia toimintaa. Lisäksi siinä on C-vitamiinia ja sinkkiä, jotka edesauttavat kollageenin muodostumista.

Nivelten hyvinvointiin

Paras kollageenijauhe: FinCollagen active -jauhe

  • Annostus: 5-10 g (noin 1,5 – 3 ruokalusikkamitallista)
  • Vahvuus: 5-10 g bioaktiivista puhdasta kollageenihydrolysaattia

FinCollagen-jauhe on täyttä tavaraa! Se sisältää puhdasta kollageenihydrolysaattia, ja sitä on helppo käyttää, sillä sen voi sekoittaa mihin tahansa ruokaan tai juomaan. Jauheen normaali annos on 5 grammaa päivässä, mutta jos urheilet paljon, voit ottaa jopa 10 grammaa päivässä. Kollageenijauhetta suositellaankin erityisesti paljon liikkuville henkilöille, jotka kärsivät nivelvaivoista. Jauhetta kannattaa käytettää vähintään 3 kuukautta, sillä sen teho tulee useimmiten esille vasta noin 2-3 kuukauden kuluttua, joskus voi mennä huomattavasti pidempäänkin. FinCollageenista on saatavilla kaksi pakkauskokoa: FinCollagen 450g ja FinCollagen 225g.

Vahva kollageenijauhe: Naturecan kollageeni peptidi

  • Annostus: 1 mittalusikallinen päivässä (13 g jauhetta)
  • Vahvuus/annos:
    • Kollageenia 12,5g
    • C-vitamiinia 50mg
    • Sinkkiä 1,5 mg
    • Kuparia 0,15 mg
  • Koodilla HYVINVOINTITORI 20% alennus

Naturecan Kollageeni peptidi -jauhe on erinomainen vaihtoehto, jos kaipaat vahvaa annosta kollageenia luuston ja nivelten tueksi. Jauhe sekoitetaan veteen, joten se on helppoa nauttia. Se sisältää myös C-vitamiinia, sinkkiä ja kuparia, jotka tehostavat tuotteen vaikutusta.

Saat Naturecan tuotteista 20%:n alennuksen, kun käytät koodia HYVINVOINTITORI ostoksen yhteydessä.

Monipuolinen kollageenijauhe: Puhdas+ Sport Collagen & C-vitamiini & OptiMSM

  • Annos: 1-2 rkl päivässä
  • Vahvuus (1-2 rkl):
    • kollageeni 5-10 g
    • MSM 1-2 g
    • C-vitamiini 200-400mg
  • valmistettu Suomessa

Puhdas+ Sport Collagen & C-vitamiini & OptiMSM sisältää nimensä mukaan kollageenin lisäksi myös C-vitamiinia sekä tehokasta ja puhdasta MSM-jauhetta. Ne tukevat toistensa vaikutusta ja auttavat ylläpitämään nivelterveyttä tehokkaasti. Jauheen voi sekoittaa ruokaan tai juomaan ja sen annostus on 1-2 ruokalusikallista päivässä riippuen muun muassa liikunnan määrästä (enemmän liikkuvat voivat tarvita suuremman annoksen).

Paras luuliemijauhe: Biomed Poron luuliemijauhe

  • Annostus: 1 teelusikallinen jauhetta päivässä
  • Vahvuus/vuorokausiannos:
    • kollageeni 380 mg
    • glukosamiini 9,4 mg
    • hyaluronihappo 11,3 mg
    • kodroitiini 18,7 mg
  • Valmistettu Suomessa, avainlipputuote

Biomedin poron luuliemijauhe valmistetaan kotimaisesta poron luusta ja luuytimestä. Jauheen sisältämät kollageeni, glukosamiini, kondroitiini ja hyaluronihappo tukevat nivelten ja luiden normaalia toimintaa. Jauhetta on helppo ja nopea käyttää esimerkiksi juomiin, smoothieihin, puuroihin ja mehuihin. Tästä jauheesta on saanut apua moni lievistä nivelongelmista kärsivä ihminen.

Vegaaninen vaihtoehto

Jos elinperäisen tuotteet eivät kuulu ruokavalioosi, kannattaa keskittyä tukemaan elimistön omaa toimintaa. Näin voi olla mahdollista kiihdyttää elimistön omaa kollageenintuotantoa. Tällöin kannattaa lisätä ruokavalioon C-ja A-vitamiineja sekä sinkkiä sisältäviä tuotteita, sillä nämä aineet edesauttavat kollageenituotantoa. Näitä kannattaa lisätä ruokavalioon myös silloin, kun käyttää eläinperäistä kollageenilisää, sillä elimistö tarvitsee näitä aineita hyödyntääkseen ruuasta saatavan proteiinin.

Esimerkkejä C-vitamiinin lähteistä

  • appelsiini
  • paprika
  • parsakaali
  • kiivi
  • lehtikaali

Esimerkkejä A-vitamiinin lähteistä

  • porkkana
  • paprika
  • pinaatti

Esimerkkejä sinkin lähteistä

  • mantelit
  • pähkinät
  • siemenet
  • tumma suklaa

Kokemuksia kollageenilisästä

”Todella hyvin auttanut polvikipuihin. Nyt pääsen taas liikkumaan lähes normaalisti. Juoksemista välttelen vielä, mutta uiminen, pyöräily ja kävely onnistuu. Suosittelen kokeilemaan.”

”Olen käyttänyt nyt vuoden verran tätä jauhetta ja rypyt ovat vähentyneet. Kauneus tulee sisältä kuten sanotaan. Aluksi tuli vähän vatsavaivoja, mutta pienensin annosta, niin sitten ei ollut mitään ongelmia. Nyt pystyn käyttämään täyttä annosta.”

”Auttoi yllättävän nopeasti, jo kuukauden sisällä. En odottanut näin nopeaa apua. Olen todella tyytyväinen.”

”Jauhetta on kätevä käyttää. Laitan sitä joko puuron, rahkan tai smoothien sekaan aina aamuisin. Ei maistu pahalta.”

”Ensin ajattelin, että ei tämä auta, mutta jatkoin siltä käyttöä. Puolen vuoden käytön jälkeen huomasin eron nivelten liikkuvuudessa. Selkäkivut ovat sitä myötä helpottaneet ja kipulääkkeitä kuluu vähemmän. Tästä tulee notkeampi ja nuorekkaampi olo. Kaupan päälle iho tuntuu kimmoisammalta ja hiukset ja kynnet vahvemmilta.”

”Olen käyttänyt nyt kuukauden verran. Sorminivelissä rupeaa jo tuntumaan apua, toivottavasti pian muissakin nivelissä.

”Ei ole täysin poistanut nivelrikkokipuja lonkista ja polvista, mutta helpottanut kuitenkin. Ollut käytössä nyt vuoden verran.”