Lisää kollageenia – ruoasta vai purkista?

Kollageeni on välttämätön proteiini kehon hyvinvoinnin kannalta. Sitä löytyy muun muassa nivelsiteistä, jänteistä ja luista, joissa se auttaa pitämään kehomme kasassa ja antaa liikkuvuutta ja joutavuutta. Ikääntyessä kollageenin määrä elimistössä vähenee, mikä johtaa monenlaisiin ikääntymiseen liittyviin muutoksiin. Ei siis ihme, että viime vuosien aikana on nostettu esiin mahdollisuus, voisiko kollageenin käytöstä olla apua ikääntymisen aiheuttamiin muutoksiin. Kollageenia on mahdollista saada ruokavaliosta, mutta sitä on saatavilla myös ravintolisänä.

Kollageenin tehtävät

  • pitää kudokset notkeina ja joustavina
  • auttaa pitämään luut ja lihakset vahvoina
  • liittää kudokset toisiinsa
  • mahdollistaa liikkumisen
  • pitää ihon sileänä
  • lisää luiden iskunkestävyyttä

Missä kollageenia on?

Kollgeenia on elimistössä todella paljon, sillä jopa 40% kaikista kehon proteiinista on nimenomaan kollegeenia. Suuri määrä johtuu siitä, että sitä on paljon kehon suurissa elimissä, kuten ihossa ja luissa.

  • Iho on kehon suurin elin, ja ihosta jopa 70% on kollageenia, joka pitää ihon sileänä.
  • Luissa kollageenin tehtävä on vahvistaa niiden iskunkestävyyttä. Lähes 30% luiden massasta on kollageenia.
  • Kollageeni on yksi tärkeimmistä aineista liikkumisen osalta, sillä suuri osa nivelsiteistä, rustoista ja jänteistä on juurikin kollageenia. Kollageenin pitoisuus vaihtelee näissä kudoksissa 60 ja 85 prosentin välillä.
  • Silmän sarveiskalvot koostuvat lähes pelkästään kollageenista.
  • Kollageenia löytyy myös verisuonten seinämistä, joissa se parantaa seinämien joustavuutta.

Milloin kollageenilisä on tarpeen ja onko siitä apua?

Kollageenia muodostuu kehon kudoksissa koko eliniän ajan, mutta sitä myös kuluu päivittäin. Nuorena kollageenin muodostuminen ja kuluminen ovat tasapainossa, mutta uuden kollageenin muodostuminen alkaa vähentyä jo kolmenkymmenen vuoden tietämillä. Kun ikää karttuu enemmän, kollageenin määrä elimistössä siis vähenee. Tämä johtaa erilaisiin ikääntymiseen liittyviin muutoksiin ja vaivoihin.

Kollageenin vähenemisestä johtuvia muutoksia:

  • nivelet jäykistyvät
  • kehon joustavuus vähenee
  • luumassa alkaa pienetä
  • iho alkaa ryppyyntyä ja veltostua

Kollageeni on siis välttämätön proteiini hyvinvoinnin kannalta, ja teoriassa sen lisääminen ruokavalioon voisi helpottaa esimerkiksi nivelvaivoja ja ehkäistä ikääntymisen oireita iholla. Tutkimusnäyttö asiasta kuitenkin valitettavasti puuttuu. Vielä ei siis ole onnistuttu todistamaan, että kollageenilla olisi tilastollisesti merkittävää vaikutusta esimerkiksi nivelkulumiin tai urheiluvammoihin. Ei tiedetä myöskään sitä, pystyykö keho käyttämään kollageenilisistä tulevia rakennusaineita kudoksissa.

Vaikka tutkimustietoa asiasta ei ole, moni kokee saavansa apua kollageenilisistä. Haittaa sen käytöstä ei ole, joten sitä voi kokeilla yhtenä vaihtoehtona tai lisähoitona esimerkiksi luukadon estoon tai ikääntymisen merkkejä vastaan.

Lisää kollageenia ruoasta

Kollageenia löytyy pääasiassa eläinperäisestä ruuasta, joten kannattaa opetella käyttämään eläinperäiset ainesosat mahdollisimman monipuolisesti. Kala, liha ja kana ovat kaikki hyviä kollageenin lähteitä. Kollageenia löytyy runsaasti esimerkiksi naudan tai porsaan potkasta, lavasta ja etuselästä. Kanassa kollageenia on eniten siivissä ja reisissä. Jos siis mahdollista, opettele käyttämään näitä kaikkia osia ruuanlaitossa.

Kuten aikaisemmin mainittiin, kollageenia on paljon ihmisen luissa. Tämä pätee myös eläimiin. Luut olisivat hyvä kollageenin lähde, mutta niitä käytetään ruuanlaitossa nykyisin hyvin harvoin. Aikaisemman sukupolvet ovat osanneet tämän taidon, mutta meiltä nykyihmisiltä se on unohtunut. Ei siis ole ollenkaan hullumpi ajatus ostaa eläimen luita tai muita vähälihaisia ruhon osia, ja opetella tekemään niistä maittavaa lihalientä. Lientä voi käyttää esimerkiksi kastikkeen tai keiton pohjana tai ihan vaan sellaisenaan.

Pieniä kaloja, kuten muikkuja, voi syödä kokonaisina, jolloin tulee samalla syötyä kalan nahkaa ja ruotoja, joissa on runsaasti kollageenia.

Lisää kollageenia purkista

Jos lihaliemen valmistaminen, luiden kanssa äheltäminen tai lihan lisääminen ruokavalioon ei tunnu hyvältä idealta, voi kollageenia ottaa suoraan purkista. Kollageenia myydään jauheena ja tabletteina, joista jokainen voi valita sen tuotteen, joka sopii parhaiten omaan käyttöön.

Kollageenijauhe ei sinällään maistu juuri miltään, mutta joihinkin tuotteisiin lisätään makuaineita käyttötarkoituksen mukaan. Jauheita voi käyttää esimerkiksi mehuun tai smoothieen, lisätä puuroon tai veteen tai sitä voi käyttää leipomisessa. Kollageeni on jauheissa yleensä hydrolysoituna, eli helpommin imeytyvässä muodossa, joten elimistön on helpompi käyttää sitä hyväkseen.

PARAS KOLLAGEENILISÄ - Esittelyssä TOP 4

Paras kollageenivalmiste ihon hyvinvointiin: Puhdas+ Beauty Kollageeni & Biotiini, kapselit

  • Annostus: 1-4 kapselia vuorokaudessa
  • Vahvuus/1 kapseli:
    • kalakollageeni 250 mg
    • biotiini 100 mikrog
    • sinkki 3,75 mg
    • C-vitamiini 50 mg
  • Valmistettu Suomessa

Puhdas+ Beauty Kollageeni & Biotiini on tehokas ja monipuolinen valmiste ihon hyvinvoinnille. Se sisältää kollageenia, joka auttaa ihoa säilyttämään sileytensä, ja biotiinia, joka edistää kynsien ja hiuksien kasvua sekä ihon normaalia toimintaa. Lisäksi siinä on C-vitamiinia ja sinkkiä, jotka edesauttavat kollageenin muodostumista. Tämän valmisteen avulla voit saada ihoosi ja hiuksiisi uutta elinvoimaa ja hehkua!

Paras kollageenivalmiste nivelten hyvinvointiin: Biomed Poron luuliemijauhe

  • Annostus: 1 teelusikallinen jauhetta päivässä
  • Vahvuus/vuorokausiannos:
    • kollageeni 380 mg
    • glukosamiini 9,4 mg
    • hyaluronihappo 11,3 mg
    • kodroitiini 18,7 mg
  • Valmistettu Suomessa, avainlipputuote

Biomedin poron luuliemijauhe valmistetaan kotimaisesta poron luusta ja luuytimestä. Jauheen sisältämät kollageeni, glukosamiini, kondroitiini ja hyaluronihappo tukevat nivelten ja luiden normaalia toimintaa. Jauhetta on helppo ja nopea käyttää esimerkiksi juomiin, smoothieihin, puuroihin ja mehuihin. Tästä jauheesta on saanut apua moni lievistä nivelongelmista kärsivä ihminen.

Vahva jauhe: Arctic Pure kollageeni, jauhe

  • Annostus: 1 ruokalusikallinen vuorokaudessa
  • Vahvuus/vuorokausiannos:
  • kalakollageeni 8g
  • Valmistettu Suomessa

Arctic Pure kollageeni -jauhe on ehtaa tavaraa. Se sisältää ainoastaan puhdasta ja maustamatonta kalasta valmistettua hydrolysoitua kollageenia. Jauhe on helppo sekoittaa puuroon, jugurttiin, juomiin tai mihin ikinä haluatkaan. Tässä siis erinomainen vaihtoehto sinulle, joka toivot mahdollisimman vahvan kollageenituotteen ja hyvän tehon.

Vahva tabletti: Bodyflex Collagen

  • Annostus: 4 tablettia päivässä
  • Vahvuus / 4 tablettia:
    • kalakollageeni 4 mg
    • C-vitamiini 40 mg
  • Valmistettu Suomessa

Bodyflex Collagen sisältää runsaasti hydrolysoitua kalasta valmistettua kollageenia, joka auttaa ylläpitämään nivelten, rustojen ja luuston normaalia toimintaa. C-vitamiini lisää tuotteen tehoa edistämällä kollageenin normaalia muodostumista. Tämä tuote sopii erinomaisesti esimerkiksi urheilijoille ja kuntoilijoille, jotka haluavat pitää hyvää huolta nivelistään.

Vegaaninen vaihtoehto

Jos elinperäisen tuotteet eivät kuulu ruokavalioosi, kannattaa keskittyä tukemaan elimistön omaa toimintaa. Näin voi olla mahdollista kiihdyttää elimistön omaa kollageenintuotantoa. Tällöin kannattaa lisätä ruokavalioon C-ja A-vitamiineja sekä sinkkiä sisältäviä tuotteita, sillä nämä aineet edesauttavat kollageenituotantoa. Näitä kannattaa lisätä ruokavalioon myös silloin, kun käyttää eläinperäistä kollageenilisää, sillä elimistö tarvitsee näitä aineita hyödyntääkseen ruuasta saatavan proteiinin.

Esimerkkejä C-vitamiinin lähteistä

  • appelsiini
  • paprika
  • parsakaali
  • kiivi
  • lehtikaali

Esimerkkejä A-vitamiinin lähteistä

  • porkkana
  • paprika
  • pinaatti

Esimerkkejä sinkin lähteistä

  • mantelit
  • pähkinät
  • siemenet
  • tumma suklaa