Ethän unohda venyttelyä?

Liikkuvuudella tarkoitetaan suurinta liikelaajuutta, johon nivel pystyy. Jos lihakset ja jänteet ovat hyvin jäykät, liikelaajuus jää ymmärrettävästi pieneksi. Vastaavasti hyvin venyvät lihakset ja jänteet mahdollistavat nivelelle laajat liikkeet.

Perinnölliset tekijät vaikuttavat liikkuvuuteen. Kaikista ei tule supernotkeita, eikä se ole tarkoituskaan. Perintötekijät vaikuttavat nivelten ja kudosten koostumukseen. Toisilla nivelet voivat olla luonnostaan kankeat, toisilla yliliikkuvat. Kumpikaan ääripää ei ole hyvä, joten jos sinulla on yliliikkuvat nivelet, kannattaa olla varovainen venyttelyjen kanssa. Kankeita nivelrakenteita pystyy venyttelemään vetreämmiksi, mutta se vaatii säännöllistä harjoittelua.

Miksi pitäisi venytellä?

Venyttelyllä on paljon hyviä vaikutuksia hyvinvointiin. Riittävän suuri liikelaajuus mahdollistaa sen, että pystymme tekemään liikkeet ergonomisesti oikein ja ylipäänsä saamme ryhdin suoraksi. Liikkumiseen tarvitaan siis paitsi lihaksia, myös niiden venymiskykyä. Nämä ominaisuudet kulkevat osittain myös käsi kädessä, sillä venyttely mahdollistaa lihasten kasvamisen. Hyvä liikkuvuus estää myös erilaisten liikunta- ja rasitusvammojen syntymistä, sillä joustavat lihakset kestävät paremmin liikuntaa.

Liian kireät lihakset voivat olla myös syy erilaisiin kipuihin. Hyvä esimerkki tästä on se, että kireät lonkankoukistajat voivat heijastua alaselkään, mistä seurauksena on selkävaivoja. Parhaassa tapauksessa jo vähäinenkin venyttely voi laukaista erilaisia jumeja ja lisätä kehon hyvinvointia, mutta parasta olisi tietenkin säännöllinen venyttely.

Milloin kannattaa venytellä?

Venytellä voi oikeastaan milloin vaan, kunhan ottaa huomioon sen, että erilaiset venyttelyt sopivat eri tilanteisiin. Venyttely kannattaa ottaa osaksi viikko-ohjelma ja tehdä sitä mahdollisimman säännöllisesti. Pieniä tuloksia syntyy välittömästi, ja jo parin kuukauden sisällä pitäisi tulla suurempiakin tuloksia.

Venyttely ennen treeniä

Ennen varsinaista treeniä kannattaa verrytellä hiukan, ja tähän verryttelyyn olisi hyvä sisällyttää myös hieman venyttelyä, sillä näin vähennetään loukkaantumisriskiä. Venytellessä ja verrytellessä keho ikään kuin herätellään töihin. Ennen treeniä ei kuitenkaan kannata tehdä pitkiä ja staattisia venytyksiä, sillä tällaiset venytykset heikentävä lihasvoiman tuottamista. Sen sijaan kannattaa tehdä lyhyitä, pumppaavia venytysliikkeitä, jolloin lihasvoiman tuotto paranee.

Venyttely liikunnan jälkeen

Heti liikuntasuorituksen jälkeen ei kannata tehdä pitkiä ja staattisia venytyksiä, sillä lihakset ovat väsyneitä treenistä ja saattavat revähtää helpommin. Kannattaa mieluummin tehdä lyhyitä tai pumppaavia venytyksiä, mikä auttaa poistamaan treenin aikana kehoon kertyneitä kuona-aineita. Samalla lihakset palautuvat lepotilaan eivätkä jää supistuneeseen tilaan.

Kun treenistä on kulunut muutama tunti, on sopiva hetki tehdä kunnon pitkät venyttelyt. Lihakset ovat päässeet tässä vaiheessa palautumaan treenistä, jolloin revähdysriski on pienempi. Kannattaa kuitenkin huomata, että revähdyksiä voi tapahtua myös silloin, jos rupeaa venyttelemään ihan kylmiltään. Silloin voi olla hyvä vähän lämmitellä ennen venyttelyä esimerkiksi palkallaan askeltamalla.

Saunassa ei kannata venytellä, sillä silloin on suuri vaara lihasrevähdyksille. Saunassa lihakset voivat olla liian lämpimät ja venyvät, jolloin ne antavat liikaakin periksi. Myöskään heti saunan jälkeen ei kannata ruveta venyttelemään, vaan kannattaa antaa lämmön vähän laskeutua.

Yhteenveto

Jokainen voi parantaa omaa venyvyyttään, kunhan harjoittelee säännöllisesti. Venyttely ehkäisee rasitusvammoja, parantaa tasapainoa ja vartalonhallintaa, mahdollistaa paremman ryhdin ja on edellytys lihasvoiman kasvulle. Venyttelyn kuuluu tuntua mukavalta ja pehmeältä, minkäänlaista kipua sen ei kuulu aiheuttaa. Jokaisen lihaksen venyttämiseen on olemassa useita erilaisia liikkeitä, joista yksi sopii yhdelle ja toinen toiselle ihmiselle. Kannattaakin etsiä itselleen parhaiten sopivat venytykset, jolloin venyttelystä tulee nautinnollista ja tehokasta.