Paras älykello hyvinvoinnin seurantaan – Vertailussa TOP 3

Älykellot ovat mainio keksintö ja niiden kehityskaari on ollut huima. Ne helpottavat arkea, mahdollistavat monipuolisen viestinnän ja yhteydenpidon, antavat paljon tietoa terveydestä ja hyvinvoinnista, lisäävät turvallisuutta sekä kannustavat liikkumaan. Osa älykelloista on sellaisia, joita voi käyttää ainoastaan tietynmerkkisten puhelinten kanssa, toisia taas voi käyttää kaikkien puhelinten kanssa merkistä riippumatta. Myös hintahaitari on laaja.

Tätä artikkelia varten vertailimme tämän hetken parhaita älykelloja juuri terveyden ja hyvinvoinnin seurannan näkövinkkelistä. Toki kerromme myös hieman kellojen muista ominaisuuksista, mutta painopiste on terveysominaisuuksissa. Löytyisikö näistä sinullekin sopiva kello?

Älykellot hyvinvoinnin ja terveyden seurannassa

Älykellot opastavat tiellä kohti parempaa terveyttä ja hyvinvointia. Uusimmissa älykelloissa on ällistyttävä määrä erilaisia terveysmittareita ja niihin saa ladattua monia terveyden seurantaa edistäviä sovelluksia. Täytyy kuitenkin muistaa, että älykellojen mittauksia ei voi käyttää sairauksien diagnosointiin eivätkä ne milloinkaan korvaa terveydenhuollossa tehtyjä mittauksia, mutta toki ne antavat paljon hyödyllistä tietoa omasta terveydestä. Jos siis jokin arvo on jatkuvasti pielessä, kannattaa ottaa yhteys terveydenhuoltoon.

Parhaat älykellot hyvinvoinnin seurantaan

Garmin on tullut tunnetuksi pikemminkin urheilukellovalmistajana, mutta siltä löytyy myös loistava älykello terveysseurantaan. Garmin Venu 2 on tarkoitettu sinulle, joka kaipaat parasta mahdollista terveysseurantaa, mutta myös älyominaisuuksia ja hyviä (mutta ei yliampuvia) urheiluominaisuuksia. Tämän kellon älyominaisuudet eivät ole samaa luokkaa kuin Applella ja Samsungilla, mutta terveysominaisuudet ovat sitäkin laajemmat.

Garmin Venu 2:ssa on todella runsaasti terveysominaisuuksia:

  • vuorokauden ympäri toimiva sykkeenmittaus, joka ilmoittaa jos syke on liian matala tai korkea
  • stressin seuranta ja hengitysharjoituksia siltä varalta, että stressi kohoaa liian korkealle
  • pulssioksimetri, joka kertoo miten hyvin kehosi saa happea. Kello seuraa myös hengitystäsi vuorokauden ympäri, mikä vaikuttaa oleellisesti hapen saantiin.
  • energiatason seuranta päivän mittaan, jolloin tiedät milloin on paras aika toimintaa tai lepoa ajatellen.
  • kuukautisten ja raskauden seuranta
  • nesteytyksen seuranta, ja kello muistuttaa juomaan riittävästi varsinkin pitkien urheilusuoritusten aikana
  • unenseuranta sykkeen, pulssioksimetrin, stressin ja hengityksen avulla. Näin saat kattavan kuvan unesi määrästä ja laadusta sekä vinkkejä parempaan uneen.
  • voit mitata myös kuntoikäsi ja verrata sitä todelliseen ikääsi. Näin teidät oletko keskimääräistä ikäistäsi parempi- vai huonompikuntoinen ja saat vinkkejä miten voit parantaa kuntoikääsi.
  • Lisäksi Venu 2:ssa on ominaisuus, joka mittaa kahden minuutin aikana monta keskeistä terveystietoa ja laatii niiden perusteella raportin kokonaistilanteestasi.

Terveysominaisuuksien lisäksi Garmin Venu 2:n kautta voit lukea saapuvat sähköpostit, tekstiviestit ja hälytykset ja jopa vastata niihin, jos käytössäsi on Android-puhelin. Voit käyttää kelloa lähimaksuun, ladata sinne musiikkia sekä tarkistaa säätiedot ja kalenterimerkinnät. Saat käyttöösi myös turvallisuus- ja jäljitysominaisuudet. Urheiluominaisuudet ovat älykelloksi varsin laajat: kellossa on sisäänrakennettu GPS, paljon esiladattuja animoituja harjoituksia ja voit ladata ja suunnitella niitä lisää sovelluksen avulla. Saat käyttöösi juoksuohjelman, HIIT-ajastimia ja voimaharjoitteluprofiilin. Tämä kello sopii hyvin myös juoksijoille, golffareille, pyöräilijöille ja uimareille.

Applen käyttäjiä suosittelemme ehdottomasti tutustumaan Apple Watch Series 6:een. Applen kelloissa on kaunis ja käytännöllinen kulmikas muotoilu, ja ominaisuuksiltaan ne kuuluvat älykellojen huippukastiin.

Terveyden seurantaa varten Apple Watch Series 6:ssa on muun muassa

  • matalan ja korkean sykkeen ilmaisin sekä epäsäännöllisen sykkeen ilmaisin
  • veren happisaturaation mittaus, joka kertoo siitä kuinka hyvin kehosi saa happea. Alhainen hapen määrä saattaa viitata johonkin sairauteen, kuten uniapneaan. Tällöin kannattaa hakeutua lääkärille lisäselvityksiä varten.
  • EKG:n mittaus. EKG tarkoittaa sydänsähkökäyrää, ja se kertoo toimiiko sydämesi kuten sen pitääkin vai kärsitkö esimerkiksi eteisvärinästä tai muista rytmihäiriöistä. Eteisvärinä on varsinkin vanhemmissa ikäryhmissä varsin yleinen rytmihäiriö, joka ei välttämättä oireile mitenkään, mutta on hoitamattomana terveydelle vaarallinen. Jos siis kello ilmoittaa eteisvärinästä, kannattaa suunnata lääkärille jatkotutkimuksiin pikimmiten.
  • unenseuranta ja vinkkejä unen parantamiseen

Lisäksi näet kellosi kautta muun muassa viestit, kalenterin, säätiedot ja voit käyttää sitä myös lähimaksuun. Lisäksi voit hakea tietoa netistä Sirin avulla, käyttää karttoja, ilmoittaa hätätilanteesta, kuunnella musiikkia sekä äänikirjoja mielesi mukaan ja paljon muuta. Voit valita kellon joko puheluominaisuudella tai ilman, ja kello on saatavilla kahdella erikokoisella näytöllä. Kello tukee lukuisia eri urheilulajeja, ja näet näppärästi päivän aktiivisuutesi aktiivisuusympyröiden avulla. Aktiivisuusympyrät mittaavat arkiliikuntaa, liikuntaa ja seisomista, joten näet helposti minkälaista aktiivisuutta arkeesi voisi vielä lisätä. Kellossa on sisäänrakennettu GPS, joten voit mitata lenkkien pituudet tarkasti.

Mikäli sinulla on käytössäsi Samsungin puhelin, Samsung Galaxy Watch 5 on loistava valinta. Toki se sopii myös muille Android-puhelinten käyttäjille, tosin pienin rajoituksin (mm. EKG-mittaus).

Terveyden seurantaa varten Samsung Galaxy Watch 5 on ehdottomasti yksi parhaista älykelloista tällä hetkellä. Siitä löytyy muutamia todella edistyksellisiä toimintoja:

  • sykemittaus
  • kattava unen ja palautumisen seuranta sekä stressinmittaus
  • kehonkoostumusmittari, jonka avulla voit näppärästi mitata lihasmassan, rasvaprosentin, kehon nestepitoisuuden ja perusaineenvaihduntaluvun. Näin saat tietää oletko kehittymässä haluamaasi suuntaan ja tarvittaessa muuttaa treeniä ja ruokavaliota.
  • verenpainemittari, joka toimii optisen sykemittarin kautta. Tulos ei siis ole yhtä tarkka kuin mansetilla mitatessa, mutta jotain osviittaa se toki antaa.
  • EKG-mittaus, jonka avulla voit seurata sydämen sykettä ja saada vihiä mahdollisista rytmihäiriöistä. Jos saat jatkuvasti hälytyksiä epäsäännöllisestä sykkeestä, kannattaa lähteä lääkärin juttusille.
  • maksimaalisen hapenottokyvyn mittaus

Lisäksi Galaxy Watch 5:n avulla saat tietenkin käyttöösi puhelut ja viestit, Google Payn, sään ja kalenterin sekä paljon muuta. Voit seurata aktiivisuuttasi ja käyttää kelloa liikunnan seuraamiseen, sillä se tunnistaa yli 90 eri lajia. Kellossa on sisäänrakennettu GPS, joten saat tarkat tiedot lenkeistäsi.

Älykello vai urheilukello?

Moni miettii kannattaisiko hankkia älykello vai urheilukello. Molemmissa kelloissa on samoja ominaisuuksia mutta eri painotuksilla, ja joskus rajanveto voikin olla hankalaa. Pääsääntönä voisi sanoa, että urheilukello kannattaa hankkia silloin, jos kelloa käyttää nimenomaan seuraamaan urheilua ja liikuntaa. Ne osaavat ehdottaa oikeanlaisia treenejä, seuraavat edistymistä ja tavoitteiden saavuttamista ja niissä on paremmat urheiluun liittyvät mittarit ja ominaisuudet. Urheilukellot eivät kuitenkaan ole yhtä monipuolisia älyominaisuuksien tai terveyden seurannan kannalta.

Useimmissa älykelloissa on myös urheiluominaisuuksia, mutta ne eivät yleensä ole yhtä monipuolisia kuin varsinaisissa urheilukelloissa. Jos siis urheilu ei ole elämässäsi kovin suuressa roolissa, vaan haluat kellon, jonka älyominaisuudet ovat laajemmat, kannattaa ehkä valita älykello. Älykelloissa on yleensä myös enemmän ominaisuuksia terveyden ja hyvinvoinnin seurantaan kuin urheilukelloissa, ja siksi painotamme tässä artikkelissa nimenomaan älykelloihin.

Yhteenveto

Älykellot ovat oiva apu matkalla kohti terveempiä elämäntapoja. Parhaista älykelloista löytyy varsin laajat terveys- ja hyvinvointiominaisuudet, joita seuraamalla saat paljon tietoa omasta terveydestäsi. Urheilukelloissa näitä terveysominaisuuksia on yleensä hieman vähemmän, ja aktiivisuusrannekkeissa vieläkin vähemmän. Jos siis haluat seurata terveyttäsi, on älykello juuri se oikea vaihtoehto. Täytyy kuitenkin muistaa, että älykellojen mittaukset eivät milloinkaan korvaa terveydenhuollon ammattilaisten tekemiä mittauksia, eikä niiden perusteella voi diagnosoida sairauksia. Jos kuitenkin jokin mittari jatkuvasti hälyttää, on syytä hakeutua lääkärille jatkotutkimuksia varten.