Painopeittojen hyvät ja huonot puolet

Painopeitto on oiva apu rauhoittumiseen ja nukkumiseen, mutta niillä on silti omat huonotkin puolensa, joiden takia ne eivät sovi kaikille. Käymme tässä artikkelissa hieman läpi painopeittojen hyviä ja huonoja puolia, jotta tiedät mihin varautua.

Huonot puolet

Painopeitto on painava, senhän kertoo jo nimikin. Tämä aiheuttaa totuttelemista sen käsittelyssä. Päivällä peiton paino saattaa tuntua sopivalta, mutta yöllä tai aamulla heti heräämisen jälkeen se saattaakin olla liian painava. Jos esimerkiksi peitto valahtaa sängyltä lattialle, tokkurassa voi olla vaikea saada käsiin riittävästi voimaa, että sen saisi kiskottua helposti takaisin sänkyyn. Ja mikä vielä pahempaa, peiton alta pois pääseminen voi olla hankalaa, jos peiton paino on väärin mitoitettu. Tämä ei tietenkään ole painopeiton tarkoitus ja voi pahimmassa tapauksessa aiheuttaa pelkoa tai ahdistusta. Liian painavaa peittoa on siis syytä välttää.

Painopeitto tuntuu erilaiselta kuin tavallinen peitto. Se on yleensä ohuempi eikä ole yhtä pehmeä. Peitto saattaa tuntua suorastaan jopa kovalta, sillä sen sisällä on yleensä jotain kovaa, kuten muovirakeita tai lasihelmiä. Tavalliseen peittoon verrattuna painopeitto on lötkö, joten se laskeutuu tasaisesti ja tiiviisti vartalon päälle. Jos on tottunut nukkumaan ihanan kuohkealla untuvatäkillä, voi kestää hyvän aikaa ennen kuin tottuu nukkumaan ohuemmalla ja kovemmalla peitolla. Erilaisten täytteiden takia peitto saattaa joidenkin mielestä olla myös liian kylmä tai kuuma.

Peiton laittaminen pussilakanan sisään on ihan oma taiteenlajinsa. Painopeiton kohdalla täytyy opetella hieman erilainen lähestymistapa kuin tavallisilla peitoilla. Painopeitoille on olemassa omat pussilakanansa. Peitto kiinnitetään lenkeistä lakanaan, jolloin se pysyy paremmin paikoillaan. Peiton ujuttaminen lakanan sisälle vaatii kuitenkin vähän harjaannusta. Se kannattaa tehdä tasaisella alustalla ja peiton turhaa nostelua vältetään, jotta säästyttäisiin nivelongelmilta. Myös kaikenlainen tuulettaminen voi olla hankalaa peiton painon takia.

Painopeiton käytölle on myös olemassa muutamia rajoituksia. Peittoa ei suositella osteoporoosia sairastaville, sillä painava peitto saattaisi pahimmassa tapauksessa aiheuttaa luunmurtumia. Myös astmaa tai muita hengitystiesairauksia sairastavien kannattaa varoa liian raskaiden peittojen käyttämistä, jotta peitto ei hankaloita hengittämistä. Jotkin verisuonisairaudet voivat myös olla esteenä painopeiton käyttämiselle. Myös esimerkiksi ahdistuksesta kärsivien kannattaa olla varovaisia painopeittoa kokeillessa.

Jos pariskunta on tottunut nukkumaan yhteisellä leveällä peitolla, painopeiton valinta tuottaa luonnollisesti hankaluuksia. Puolisot ovat harvoin täsmälleen saman kokoisia, joten samanpainoinen peitto ei luultavasti sovellu molemmille. Tässä kohtaa täytyy siis todennäköisesti hylätä ajatus yhteisestä peitosta ja valita kummallekin oma peitto. Lapset puolestaan kasvavat niin hurjaa vauhtia, että sopivanpainoinen peitto voi käydä liian kevyeksi yllättävänkin nopeasti.

Hyvät puolet

Miksi siis kukaan haluaisi valita peiton, jota on hankala käsitellä ja joka on ohut ja lötkö? Yksinkertaisesti sen takia, että monien mielestä painopeitto auttaa rauhoittumaan ja nukahtamaan. Se rentouttaa lihaksia ja auttaa vaipumaan rauhalliseen uneen. Uni on tasaista ja sikeää läpi yön, joten olo tuntuu aamulla levänneeltä. Myös keskittyminen paranee. Painopeitto auttaa poistamaan stressiä ja luo turvallisuuden tunnetta. Jotkut kertovat, että peitto rauhoittaa myös levottomia jalkoja, ja lapsilla se saattaa lievittää kasvukipuja.

Yhteenveto

Painopeitot eivät sovi kaikille, kaikki eivät saa niistä apua, eivätkä kaikki tykkää niistä. Kokemus painopeitosta on jokaiselle yksilöllinen. Kukaan ei voi varmasti tietää etukäteen auttaako painopeitto nukahtamiseen tai tykkääkö ylipäänsä sen käytöstä. Ainut keino saada tämä selville on kokeilla sitä jonkin aikaa. Painopeitto tuntuu erilaiselta kuin normaali peitto ja sen käsittelyäkin joutuu yleensä opettelemaan. Toiset tottuvat siihen nopeammin kuin toiset. Kaikille painopeitto ei kuitenkaan sovi, ja sekin on ok. Onneksi unensaantiin löytyy muitakin apukeinoja joita voi kokeilla, mikäli painopeitot eivät syystä tai toisesta miellytä.